Rabu, 18 November 2009

KUMPULAN SEJARAH SIHABATAHON

Mula ni Jolma
Mula ni Jolma Tubu tano on.(asal muasal manusia di dunia ini).
Tumbur do jadi toras,
Toras do manjadi pakko.
(dari tunas menjadi dewasa, dari dewasa menjadi pohon keras).
Ia dung ma i na basainganna antong songon nidok ni turi-turian: Mulak Siboru Deangparujar dohot Siraja Odap-odap margoar Tuan Mulana tu banua ginjang, tinggal ma anakkonna na dua i Sibursok dohot Sitatap di banua tonga on.(artinya: Seperti yg diceritakan oleh orang2 tua, pulanglah Siboru Deangparujar dengan suaminya Siraja Odap-odap yg bernama Tuan Mulana ke dunia atas, tinggallah 2 anaknya Sibursok dan Sitatap di dunia tengah. Kosmologi agama batak kuno menganut 3 dunia: dunia atas, tengah dan bawah. Mulajadi Nabolon dan dewa2 ada di dunia atas, manusia di dunia tengah dan kematian ada dunia bawah, juga para penjaga dunia bawah.)
Asa Sibursok dohot Sitatap ima ‘mula ni jolma tubu’ di tano on. Di tarombo manang pustaha na asing dibahen do gelaran ni Sibursok i Tantan Debata, jala Sitatapi Siboru Putri bulan.(artinya: Sibursok dan Sitatap inilah asal-muasal manusia yang ada di dunia ini. di buku Silsilah yg lain mereka diberi gelaran yaitu Tantan Debata(Sibursok) dan Siboru Putri bulan(Sitatap).
Di na palima sunduthon muse dapot ma goar si Raja Dunia, na maranakkon 3, i ma:
1. Raja Miok-miok.
2. Patundal Na begu.
3. Siaji Lapas-lapas.
(artinya: Pada generasi ke-5 menurut silsilah asal-usul manusia dibumi, ada Siraja Dunia yang mempunyai 3 orang anak: Raja Miok-miok, Patundal Nabegu dan Siaji Lapas-lapas).
Sian jolo-jolo tubu dope nunga diadathon hian, asa tubu sorang jolma tu hasiangan on. Molo ro sungkun-sungkun: songon dia na sorang i? Pintor Sibursok(siunsok, red: si ucok) do didok molo baoa, jala Sitatap(sibutet) didok molo boru-boru. Asa hata naung leleng do Bursok dohot Tatap i na sian sijolo-jolo tubu.(artinya: Rencana manusia akan lahir ke dunia tengah, sudah ada sejak dewa-dewa itu ada. Kalau ada pertanyaan seperti apa yang baru lahir itu, maka dipanggil sibursok(red: siucok) kalau dia laki-laki dan sitatap(sibutet) kalau yg lahir itu perempuan. mungkin inilah asal-muasal sebutan si ucok dan si butet).
Songon i ma muse, adong pe ‘jolma’ di tano on, ala na ditubuhon Siboru Deangparujar dohot Siraja Odap-odap do, sian i ma mula ni jolma tubu tu hasiangan on, na digoari Sibursok molo baoa, Sitatap molo boru-boru.
(artinya: Begitulah, adanya manusia di dunia ini karena dilahirkan oleh Siboru Deangparujar dan Siraja Odap-odap suaminya, dari merekalah asalnya makanya ada manusia di dunia tengah.)
Goar tubu do i di jolma, manang titel bursok manang titel tatap; ala dos do nasida rap jolma namarhajolmaon. Asa goar mula tubu do Sibursok dohot Sitatap i, ala nasida ma mula ni ‘jolma tubu’ di atas tano on.
(artinya: Itulah nama manusia yg pertama ada di dunia tengah, Sibursok dan Sitatap namanya. karena mereka ada makin bertambah banyaklah manusia di dunia tengah. versi lain dari Adam dan Hawa ).
Songon nidok ni turi-turian : Ianggo Siraja Odap-odap dohot Siboru Deangparujar, dung sae marpinopar mulak do muse tu ginjang, ala jolma parbanua ginjang hian do nasida na so olo mate, jadi ingkon mulak sambulo dohot harororanna hian.(artinya: Seperti yg diceritakan oleh orang2 tua, Setelah melahirkan manusia ke dunia, maka kembalilah Siboru Deangparujar dan Siraja Odap-odap ke dunia atas, karena darisana lah asal mereka, dewa yg tidak pernah mati.)
Dung ditinggalhon nasida Sibursok dohot Sitatap di banua tonga, disuru Mulajadi Nabolon do suruan Parhalado Siraja Ingotpaung dohot Siraja Asi-asi, magurus maniroi nasida asa maradat hajolmaon, dohot asa diboto nasida marparsaoran tu jolma parbanua ginjang i, ala didok do “Timus do gabe ombun, uap jumadihon udan”, Parsaoran ni jolma parbanua tonga dohot parbanua ginjang”. Ianggo di mulana sada do jolo banua dung sungsang partuturon dipadao Mulajadi Nabolon ma dunia.
(artinya: Setelah ditinggalkan oleh mereka Sibursok dan Sitatap di dunia tengah, maka diutus Mulajadi Nabolon lah pembantunya Siraja Ingotpaung dan Siraja asi-asi untuk menjaga kedua anak manusia itu. diajarkan beradat dan bergaul dengan manusia dunia atas. seperti ungkapan berikut “kabut jadi embun, uap menjadi hujan” artinya supaya hubungan antara manusia dunia tengah dan dunia atas tetap ada dan mengingatnya. pada mulanya hanya ada satu dunia(dunia atas), namun karena terjadi perkawinan antara kakak-adik maka dibuanglah mereka ke dunia lain/dunia tengah).
Asa ianggo di tingki parjolo di ‘Abat parsaoran’, na boi marsaor dope jolma parbanua ginjang dohot parbanua tonga on, na boi masiriritan dohot malualua bahen jolmana, ala angka na uli do rupa na; adong deba angka na marlualua laho tu bulan dohot tu bintang songon nidok ni turi-turian.
( artinya: Seperti yg diceritakan oleh orang2 tua dahulu jaman asal dulu, masih bisa bergaul manusia dunia atas dengan dunia bawah, bisa saling mengawini, ada sebagian juga yg pergi ke bulan dan bintang).
Demikianlah asal-muasal manusia di dunia ini menurut kepercayaan batak kuno, bahwa manusia pertama itu asalnya dari perkawinan dewata di dunia atas yaitu Siboru Deangparujar dan Siraja Odap-odap, kemudian turun ke bumi dan mempunyai anak yaitu Siborsuk dan Sitatap yang kemudian beranak-pinak di dunia tengah. (dari: Pustaha Tumbaga Holing, oleh:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar